ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟ
Σκοπός: Το τμήμα έχει σκοπό να μετεκπαιδεύσει απόφοιτους του τμήματος αρχαρίων ώστε εφ’ ενός να εμπεδώσουν τις γνώσεις του πρώτου τμήματος, αφ’ ετέρου ν’ αποκτήσουν περισσότερη εμπειρία για τη ναύλωση ή τη διακυβέρνηση κάποιου σκάφους.
Διάρκεια: Δύο μήνες.
Θεωρία: 16 ώρες. Τα μαθήματα διδάσκονται κάθε Τρίτη 20:00 – 22:00.
Πρακτική εξάσκηση: 64 ώρες. Οι έξοδοι με τα σκάφη γίνονται κάθε Σάββατο ή Κυριακή 10:00 – 18:00.
Για ημερομηνίες έναρξης τμημάτων βλέπε: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΙΡΩΝ
Προϋποθέσεις: Απαιτείται πτυχίο Αρχαρίων ΠΟΙΑΘ ή άλλης Σχολής.
Το δίπλωμα αποκτάται κατόπιν εξετάσεων στο τέλος των μαθημάτων.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 1ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Επαναλήψεις Ναυτιλίας. Χάρτες, Πορείες, Μέτρηση αποστάσεων, Διοπτεύσεις, Στίγμα, Σύμβολα Χάρτη, Φάροι. Εύρεση παρεκτροπής με ευθυγραμμίσεις. Ευθυγραμμίσεις ασφαλείας. Στίγμα με διοπτεύσεις ενός μόνο σημείου.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 2ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Προβλήματα Ναυτιλίας με διάφορες πλεύσεις και πορείες.
Ναυτιλία στο Αιγαίο με χάραξη πορειών Ράλλυ Αιγαίου.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Τριμάρισμα Τζένοας – Μαΐστρας – Μπαλονιού.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 4ης ΤΡΙΤΗΣ – (18:00 – 22:00)
Σχεδιασμός και εκτέλεση ταξιδιού.
Ειδικά θέματα.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 5ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Ναυτικά Όργανα. Λειτουργία, Συνδέσεις. Ανεμόμετρο, Βυθόμετρο, VHF, Δρομόμετρο, RADAR, GMDSS.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 6ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Συντήρηση Μηχανής.
Η συντήρηση πραγματοποιείται με πραγματικές μηχανές και παρελκομένων τους στο εργαστήριο μηχανών της Σχολής.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 7ης ΤΡΙΤΗΣ – (20:00 – 22:00)
Χειρισμοί και πρόσδεση στο λιμάνι μόνο με τα πανιά.
Χειρισμοί με τη μηχανή σε περιορισμένο χώρο.
Επαναλήψεις.
Τα σκάφη της Σχολής αποπλέουν κάθε Σάββατο ή Κυριακή από τις 10:00 έως 18:00.
(Συνολικά οκτώ έξοδοι στη θάλασσα για κάθε πλήρωμα στη δίμηνη διάρκεια των μαθημάτων).
Καθ’ όλη τη διάρκεια των μαθημάτων γίνεται σταδιακά επανάληψη μέρους της ύλης ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΡΙΩΝ.
Η πρακτική εξάσκηση γίνεται ορίζοντας εναλλάξ ένα εκπαιδευόμενο καπετάνιο (που θα δίνει τις κατάλληλες οδηγίες και θα συντονίζει το υπόλοιπο πλήρωμα) – (JOB ROTATION).
ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΑΠΟΠΛΟΥ
-
Γρήγορη γνωριμία με το Σκάφος. Safety Briefing.
-
Να δοθεί ένα μικρό χρονικό διάστημα ώστε οι μαθητές από μόνοι τους να ψάξουν το σκάφος.
(Τα δύο ανωτέρω μόνο για την 1η μέρα)
-
Προετοιμασία Απόπλου – Έλεγχοι Σκάφους, Πανιών, Μπαταριών, Μηχανής, Καυσίμων. Από την 2η έξοδο και μετά ο εκπαιδευτής να βγαίνει από το σκάφος ώστε οι έλεγχοι και η προετοιμασία να γίνονται από τους μαθητές. Όταν θα επανέρχεται θα ελέγχει εάν όλα είχαν γίνει σωστά και θα κάνει τις απαραίτητες υποδείξεις.
-
Έγγραφα σκάφους. Έχουμε πάρει απόπλου;
ΕΛΕΓΧΟΙ – ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ
-
Να υπάρχει ένα γενικό πλάνο τί πρέπει να κάνει το πλήρωμα σε περίπτωση κινδύνου.
-
Έλεγχος Σεντινών. Είναι τα Hatch κλειστά;
-
Πρακτική με Ζώνες και Σωσίβια.
-
Επικοινωνία με το VHF στην πράξη.
- Τα σκάφη να μιλούν μεταξύ τους.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ
-
Διακυβέρνηση απ’ όλους με job rotation (ορίζεται καπετάνιος ο οποίος δίνει εντολές στο πλήρωμα).
-
Χειρισμοί Πρυμοδέτησης – Πλαγιοδέτησης καθώς και χειρισμοί αναχώρησης από Πρυμοδέτηση και Πλαγιοδέτηση.
Πρόσδεση Σκάφους σ’ όλες τις περιπτώσεις. -
Κινήσεις σε περιορισμένο χώρο με τη μηχανή. Στροφή επιτόπου με Πρόσω – Κράτει – Ανάποδα. Τιμόνεμα για λίγο με τη μηχανή στο ανάποδα.
-
Χειρισμός (με πανιά και μηχανή) για Προσέγγιση και Πρόσδεση, σε πλωτό ρεμέτζο, αρόδου. Αναχώρηση από αυτό. Να γίνει κατανοητό ότι οι κινήσεις γίνονται κόντρα στον άνεμο και ότι ο αέρας σε μια τέτοια περίπτωση γυρίζει την πλώρη του σκάφους προς την μια ή την άλλη κατεύθυνση (να γίνεται πρώτα κάποιο briefing).
-
Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση ότι πριν βάλουμε εμπρός τη μηχανή για να χειρίσουμε θα πρέπει να έχουμε βεβαιωθεί ότι δεν κρέμονται σχοινιά ή σκότες στις μπάντες του σκάφους.
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
- Αναγνώριση Ακτών.
-
Χρήση Ισοβαθών.
-
Στίγμα με : α) Διόπτευσεις, β) Διόπτευση και Απόσταση, γ) Διόπτευση και Ισοβαθή.
-
Ανά μία ώρα έλεγχος της θέσης του σκάφους με ένα εκ των προαναφερθέντων στιγμάτων.
-
Έλεγχος των ευρεθέντων στιγμάτων με το GPS.
-
Άφιξη σε μέρος με δύο ή περισσότερες αλλαγές πορειών σε γνωστά σημεία. Εύρεση Ζπ, Ζλ και αποστάσεις κάθε σκέλους.
-
Μελέτη στον χάρτη και τον αντίστοιχο πορτολάνο πριν την άφιξη σε συγκεκριμένο Όρμο ή Λιμάνι. Συνεχής παρατήρηση του βυθόμετρου κατά την άφιξη.
ΤΡΙΜΑΡΙΣΜΑ
- Ρύθμιση πανιών από μηδενικό σημείο.
-
Όλοι ταξιδεύουν σ’ όλες τις πλεύσεις με τα πανιά.
-
Βασικό τριμάρισμα Genoas – Μαῒστρας – Μπαλονιού.
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
Οργάνωση πληρώματος για μια τέτοια περίπτωση.
Πρώτη και απαραίτητη ενέργεια: Πάτημα του MOB στο GPS.
Όλοι οι μαθητές, τιμονεύοντας ένας ένας, να φθάνουν το σημαιάκι με:
-
Ανακωχή
-
Με τη μέθοδο Οκτώ
-
Πατώντας το MOB και αφήνοντας το σκάφος ν’ απομακρυνθεί λίγο κατεβάζουν τα πανιά και γυρίζουν με την πορεία και την απόσταση που υποδεικνύει το GPS.
ΝΑΥΤΟΣΥΝΗ
Να διδάσκεται μέσω της εμπειρίας του εκπαιδευτή.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Να δίνεται έμφαση στο θέμα αυτό.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ (PASSAGE PLANNING)
(ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΟΝ SOLAS, ΚΑΝΟΝΑΣ 34)
Έχει το πλήρωμα τον κατάλληλο ρουχισμό και εξοπλισμό (π.χ. νιτσεράδες);
Τι ώρα θα πρέπει να φύγω για να φθάσω μέρα στο λιμάνι προορισμού;
Έχω αρκετά καύσιμα; Νερό;
Μετεωρολογικό δελτίο. Πώς θα είναι ο καιρός στην περιοχή που θα ταξιδέψω; Είναι προφυλαγμένο το λιμάνι προορισμού από τον καιρό; Πότε περιμένουμε αλλαγές στον καιρό;
Πόσα άλλα λιμάνια ή προστατευόμενα από τον καιρό μέρη υπάρχουν ενδιάμεσα σε περίπτωση που θα χρειαστεί ν’ απαγκιάσω κάπου ή να πλεύσω στο πλησιέστερο λιμάνι σε περίπτωση ανάγκης ή ασθενούς στο σκάφος.Τι ναυτιλιακοί κίνδυνοι υπάρχουν στην διαδρομή;
Τι πρέπει να προσέξω;
Τι μετεωρολογικά φαινόμενα ενδέχεται να συναντήσω π.χ. καπελωτές, άνεμοι καταβάτες.
Είναι το πλήρωμα ικανό να αντεπεξέλθει σε πολλές ώρες ταξιδιού; θα τα καταφέρει εάν συναντήσουμε καιρό;
Πώς είναι το traffic στην περιοχή; Θα έχουμε στην πορεία μας μεγάλα πλοία;